Wat is VoIP?

VoIP is de afkorting van Voice over Internet Protocol. Voice is stem. Praten over Internet dus. Ofwel: bellen. Het Internet Protocol is het protocol (een verzameling internationaal afgesproken software) dat computers onderling gebruiken om met elkaar te communiceren.


voipVoIP is dus ‘bellen over een computernetwerk’. Waarbij we gebruik maken van digitale computertechnologie. Een computernetwerk kan het Internet zijn. Maar ook uw eigen lokale netwerk. Met VoIP kunt bellen via het Internet, maar ook binnen uw eigen computernetwerk.

Voor VoIP heeft u geen aparte telefoonbekabeling nodig, zoals bij ISDN en analoge telefonie. Dat geeft een enorme besparing in het aanleggen en onderhouden van telefoonaansluitingen. Computers, printers, telefoontoestellen, alles werkt via het computernetwerk.
Om te bellen met VoIP gebruiken we computers. Dat kunnen computers zijn die we ook gebruiken voor andere doeleinden. Bijvoorbeeld een notebook die u overal mee naar toeneemt. Mits uitgerust met een microfoon en een luidspreker.


VoIP toestellen
Er is ook hardware beschikbaar, die specifiek is gemaakt voor VoIP. Zoals een VoIP telefoontoestel. Dat is in feite een computer zonder monitor, qwerty toetsenbord en muis, maar mét lcd scherm, toetsenbord en een ‘hoorn’. Een als telefoontoestel vermomde computer. Zo’n Voip telefoon sluit u eenvoudig aan op het computernetwerk. Na configureren (veelal eenvoudig) kunt u dan gewoon bellen. Maar met een aantal nieuwe mogelijkheden, die een gewoon telefoontoestel niet kan bieden.
VoIP werkt dus met computers die we dagelijks voor allerlei doeleinden gebruiken, en met telefooncentrales en telefoontoestellen die eigenlijk speciale computers zijn. Computers die niets anders kunnen dan telefooncentrale of telefoontoestel zijn. voiptoestel

Bellen met VoIP is net zo simpel als bellen met een ISDN of analoog telefoontoestel. Het is mogelijk om over te stappen naar VoIP zonder dat medewerkers, leveranciers en klanten er iets van merken. Met tien cijfers kan iedereen heel Nederland bellen. Met wat extra cijfers de rest van de wereld. Alsof er niets veranderde.

Maar het is ook mogelijk om te bellen door met uw PC namen aan te klikken binnen een elektronische telefoonklapper. Of door het CRM pakket te koppelen met de VoIP toestellen of de VoIP telefooncentrale.
Aangezien VoIP gebruik maakt van allerlei computers is met VoIP de integratie van telefonie en automatisering een feit.
Met VoIP ontstaan er gigantisch veel mogelijkheden. Mogelijkheden die met een ouderwets analoog draaischijftoestel echt niet zijn te realiseren. Mogelijkheden die de komende jaren, voor veel ondernemingen, belangrijk worden voor een effectieve bedrijfsvoering.

Praat eens over VoIP met ENDECO ICT Consultancy. Het verdient aanbeveling, goed na te (laten)denken over de benodigde infrastructuur, de basis van uw VoIP strategie. Op basis van een goed plan kunt u ten volle gebruikmaken van de praktische-, technische- en kostentechnische voordelen die VoIP u kan bieden.

 
 

Support

Uiteraard is persoonlijk support een van de belangrijkste services van Endeco ICT Consultancy.

lady

Onze medewerkers staan voor u klaar!